A UnitedIT kényszer-végelszámolása I-menet

Hát, ez sem egy mindennapos eset.

Történet úgy indult, hogy 2010.12.02-én a NAV felszólítása alapján a közzétételhez szükséges EB10-es szoftvert letöltöttem a NAV honlapjáról és telepítettem. A telepítés hibátlan volt, hibaüzenet nem érkezett. 2010.12.06. A beszámoló kitöltése és ellenőrzése megtörtént. A dokumentumot a rendszer befogadta. A rendszer a magyarország.hu-n keresztül hibát üzent. A hiba szövege az, hogy „ismeretlen vagy régi a dokumentum típusa”. 2010.04.15. A cégbíróság felé egy beadványban jeleztem, hogy a beszámolómat a rendszer befogadta, de nem tette közzé a beszámolómat.
Az én álláspontom végtelenül egyszerű és világos volt:

  • ha egy programot letöltök a NAV honlapjáról,
  • ha sikeresen telepítettem,
  • ha kitöltöttem,
  • ha kiírja, hogy a kitöltés hibátlan,
  • ha befizettem a közzétételi díjat,
  • ha rendszer a dokumentumot befogadta,

AKKOR NEKEM NINCS MÁR SEMMI TOVÁBBI DOLGOM VELE, A FELADATANAK ELEGET TETTEM.

Ezt néhányszor elsütöttük egymással.

2011.04.21. Erre a bíróságtól kaptam egy figyelmeztetést, hogy a beszámolót még mindig nem tettem közzé és kaptam további 5 nap haladékot különben elindítják a kényszer felszámolást.
A szoftverhiba kijavításáról azonban nem intézkedtek.
Az álláspontom ismét igen egyszerű volt: javítsák ki az ócska programjukat.

A kényszervégelszámolási határozat kiadásra került, majd a határozat jogerőre emelkedett, megindult a kényszervégelszámolás.
Az ócska szoftverjüket viszont nem javították ki.

 

Erre már nekiálltam komolyabban megnézni a szoftver működését, feltártam vagy tíz hibát és ismét megkaptam a hibaüzenetet, amely szerint „ismeretlen vagy régi a dokumentum típusa”. Az üzenetnek megfelelően ismét letöltöttem az 1.7-es frissítést és a programot az előírásoknak megfelelően tesztelési célból frissítettem. A frissítés hibamentes volt, a rendszer üzenetet nem küldött. Ellenőrizve a folyamatot, megállapítottam, hogy maga a frissítés 1.6-ról 1.7-re ténylegesen nem történik meg, de hibát a program nem üzen.

2011.05.09. levelet írtam a help-desknek, hogy a program hibás, javítsák ki a hibát. 2011.05.10. Ármány Rozália a válaszában közölte, hogy nem az a probléma, hogy az 1.7-es frissítés nem működik, hanem az, hogy visszavonták az EB10-es űrlapot, így a 2009-es beszámolókat az EB11-es programmal kell beküldeni.

2011.05.12. A beszámoló közzé lett téve.

Ezt követően felvettem a kapcsolatot a cégbírósággal. Miután a határozat már jogerőre emelkedett a Táblabírósághoz nyújtottam be fellebbezést. Meg kell jegyeznem, hogy az összes benyújtást a NAV rendszere naplózza így a történtekről mind a NAV-nak, mind a Cégbíróságnak tudomása volt, így vitathatatlan volt, hogy eleget tettem a felszólításnak.

 

De miért működik másnak?

Más cégeknél azért működnek ezek a programok, mert azonnal rohamot kapnak, telefonálgatni kezdenek, berohannak az ügyfélszolgálatra, vagy már kialakították azokat a személyes kapcsolatokat a NAV-val, ami az ócska programok üzemszerű felhasználásához nélkülözhetetlen.

Én nem.

Én megcsinálom amit írnak, de ha a feladat valami miatt nem hajtható végre, akkor kenjék az egészet a hajukra. A szar programjukkal és üzemetetésükkel pedig nem foglalkozok.

A NAV írásban kiküldött felszólítása kifejezetten az EB10-es programot írja elő. Az EB10-es program az internetről letölthető. Az EB10-es programot időközben azonban visszavonták és szép csendben visszavonták. Az EB10-es program azonban 2011-közepéig továbbra is letölthető volt csak a reklamációmat követően tűnt el a letölthető programok közül.

Az, hogy a program semmilyen hibaüzenetet nem ad, nem tájékoztatja az ügyfelet, hogy a program már nincs érvényben, az SÚLYOS SZOFTVERHIBA!
Továbbá a program hibásan írja ki a képernyőre, hogy a kitöltés hibátlan és hibás az az eljárás is, hogy a dokumentumot befogadja. A kiküldött üzenet is súlyos szoftverhiba, miután a letölthető 1.6-os verzió valóban rendelkezik 1.7-es frissítéssel, az letölthető és telepíthető.
Azt az érvelést sem tudtam elfogadni, hogy a NAV honlapján közzétették az EB10-es program visszavonását. Egyrészt nem érdekel a NAV honlapja, másrészt a NAV honlapján a gyakran feltett kérdésekre (GYFK) adott válaszban még 2011. decemberben is az EB10-es nyomtatványra hivatkoznak. A reklamációmat követően 5 nap múlva oly módon javították a honlapot, hogy az EB10 kifejezést kitörölték.

 

Az álláspontom:

NINCS JOGUK AZ ÓCSKA PROGRAMJUKKAL ZAKLATNI A FELHASZNÁLÓT, még akkor sem, ha ostoba, unintelligens törvényeket kell kiszolgálniuk.

 

A végelszámolási eljárás megszüntetése.

A Fővárosi Ítélőtábla a 14.Cgtf.45.396/2011/2. végzésében a UnitedIT Informatikai és Tanácsadó Kft. működését helyreállította.

Az Ítélőtábla kissé nehezményezte, hogy nem törekedtem a probléma megoldására, és azon a jogcímen állította vissza a működést, hogy az eredeti cél teljesült, a beszámolók közzé vannak téve.

Ez egy téves álláspont.

A cél ugyanis az, hogy a milliárdokból fejlesztett és üzemeltetett informatikai rendszerek hibátlanul és felhasználóbarát módon működjenek és az állami szervek megértsék, hogy nincs joguk rossz minőségű munkával és rossz törvényekkel zaklatni az állampolgárokat.

Az, hogy kiteszteltem az ócska programjukat az megdönthetetlen bizonyítéka a maximális együttműködési szándékomnak.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a NAV gyakorlatilag azonnal javítja a hibákat.